TiP Kaartenset

Spelenderwijs 42 Spieren leren!

Alle 42 spiertesten, die uit ons spierenboek komen, staan als afbeelding op een kaart gedrukt (staand, liggend en zittend, in totaal dus 84 kaarten)

Op de achterkant van de kaart staat de naam van de spier èn de meridiaan waar die bij hoort. Spelenderwijs kun je met dit kaartenspel aan de slag.

 

IDEEËN:

  • Trek een kaart en doe de bijbehorende spiertest (in ons TiP 42- Spierenboekje kun je de beschrijving van de spiertest vinden)
  • Welke spier (test) zie je op deze afbeelding?
  • Bij welke meridiaan hoort deze spier?
  • Zoek alle kaarten waar een armspiertest op staat en benoem welke spieren het zijn en bij welke meridiaan ze horen.
  • Leg de kaarten op een logische testvolgorde en test daarna de spieren.
  • Sorteer alle armspiertesten (beenspier-, romp-, onderbeen spiertesten.

  • Leg de kaarten in de volgorde van het wiel.
  • Trek een kaart en noem de naam van de spier. Je mede cursist noemt de meridiaan die erbij hoort en voert de spiertest uit zonder de afbeelding gezien te hebben.
  • Trek een kaart, laat de afbeelding zien en je medecursist vertelt welke spier het is en zoekt de andere spier(en) van dezelfde meridiaan erbij.
  • Trek een kaart en test de betreffende spier bij je medecursist. Je medecursist mag voelen en raden welke spier wordt getest.
    Misschien helpt het voelen extra om te onthouden waar de spier in je lichaam zit.
    Zoek eventueel de anatomische afbeelding van de spier op in je TFH manual.
  • Zoek de kaarten van de spieren die bij het element aarde horen etc.

  • Leg alle kaarten bij elkaar die behoren bij de elementen en leg ze bij elkaar zoals je hiernaast op de afbeelding ziet.
  • Als je een reactor en de reactieve spieren hebt gevonden, zoek je de bijbehorende foto’s op om de spiertesten gemakkelijk voor je te zien en ermee te werken.
  • Leg de kaarten met de tekstkanten naar boven.
    Pak één kaart, voer de spiertest uit en controleer aan de andere kant van de kaart of je hem goed hebt uitgevoerd.
  • Leg de kaarten met de tekstkanten naar boven. Zoek bijvoorbeeld alle kaarten van de Drieverwarmer en test de bijbehorende spieren zonder eerst op de afbeelding gekeken te hebben.